Hieronnat

Hierontaa on käytetty hoitomuotona tuhansia vuosia. Maailmassa käytetään ainakin 150 erilaista hierontamenetelmää, näistä menetelmistä Mielikin fysioterapia tarjoaa klassista hierontaa ja lämpöhierontaa.

Hieronnalla on useita vaikutuksia koko elimistön toimintaan. Sitä käytetään esimerkiksi yleiseen rentoutumiseen, kivun lievittämiseen, ummetuksen hoitoon, lihasten huoltamiseen sekä vastasyntyneiden vatsan toiminnan edistämiseen ja koliikin helpottamiseen. On kuitenkin muistettava, että hieronta usein vain lievittää oireita, eikä poista itse syytä niiden taustalla.

Hieronnan tavoitteena on lihaksiston aineenvaihdunnan lisääminen, lihaskudoksen venyminen ja kehon omien parantamismekanismien aktivoituminen. Hieronta on menetelmänä erittäin hyvä lihaskudosten kireyksiä ja kipuja vähentävä hoitomuoto, vaikka menetelmä juuri hoitopöydällä ollessa voi joskus kivuliaalta tuntuakin. Hieronta on pehmeisiin kudoksiin kohdistuvaa liikkuvaa painamista, joka tapahtuu sivelyjen, hankausten, pusertelujen, mobilisoivien otteiden ja erilaisten taputusten muodossa.

Hierontaa ei voida toteuttaa, mikäli sinulla on infektio, pahanlaatuinen kasvain, laskimo- tai valtimosairaus, luun murtuma, verisuoniproteesi, hemofilia, keskus- tai ääreishermoston halvaus tai jokin oireileva perussairaus. Mikäli epäilet omassa terveydentilassasi olevan jonkin tekijän, joka voi vaikuttaa hieronnan turvallisuuteen, tulee asiasta keskustella ennen hieronnan aloittamista.

Klassinen hieronta on nimensä mukaisesti sitä niin kutsuttua tavallista hierontaa, lämpökäsittelyyn on klassisen hieronnan lisäksi lisätty lämpöhoidon teho. Lämpöä käytetään rentouttamaan ja lämmittämään lihaksia, lisäksi lämmöllä on tehostava vaikutus lihaksiston vasteeseen hieronnassa.

Soita ja varaa oma aikasi hierontaan!